Flygrakan


Minns ni varför den raka vägen utanför Ålem kallas Flygrakan? Idag är det ju en vanlig rak väg med mitträcke. Men det var annat förr, som ni kanske kommer ihåg. Då var den betydligt bredare och viktigare än idag.

Raksträckan mellan Solberga och Ramsås

Efter andra världskriget började militärledningen i Sverige analysera krigsförloppet för att
försöka se vilka erfarenheter som kunde dras. Var fanns de nya hoten?

Ett par händelser som bidrog till att det svenska försvaret behövde utvecklas och förstärkas var.
- den osäkra situationen i Europa i slutet av 40-talet och början av 50-talet när Sovjet blockerade tillfarten till Berlin och uttrycket Järnridån myntades.
- de båda blocken som bildades med NATO på ena sidan och Warzawa-pakten på den andra och med ett neutralt Sverige i mitten. Det så kallade Kalla Kriget var ett faktum.

Flygvapnet blev då en viktig faktor, vars roll vid en eventuell invasion av Sverige var att förhindra intrång över hela landets gränser och att helst möta fientliga anfall före eventuell gränspassage.

Den svenska modellen blev att bygga ett stort antal flygbaser, så kallade reserv vägbaser som låg utspridda över landets yta. Dels för att försvåra fientlig bekämpning från luften, men även ge möjlighet till korta insatstider. Här ser ni en principskiss över en sådan Flygbas.


En vägbas är ett enkelt flygfält med start- och landningsmöjligheter för militära flygplan. Som vägbaser utnyttjades raka, breddade vägsträckor och en av dessa finns ju som ni vet här utanför Ålem mellan Solberga och Ramsås. Vägsträckan hette då Riksväg 15 och denna del av reserv vägbasen färdigställdes år 1962. 

Det första flygplanet som gjorde en prov landning här, var detta lilla propellerplanet.



Sedan kom militärens övningar igång och fältet användes lite då och då, men för det mesta var det en vanlig trafikled för bilar. Basen skulle ju bara användas i händelse av hot eller krig.

J32 Lansen fotograferad vid Solberga

Vår närmaste Jakt flygflottilj som utnyttjade platsen för div övningar var F12 Kalmar, som var utrustat med stridsflygplanet J32B. Det är ett jaktflygplan som är tillverkat av Saab AB. Det är den andra varianten av Saab 32 Lansen.

J35 Draken

Men även andra förband övade och landade här, bland annat J35 Draken. Även detta är ett svenskt jaktflygplan som har utvecklats av Saab AB, för det svenska flygvapnet, där det ersatte J 29, J 32 och J 34. Flygplanet var i militär tjänst i över 40 år.

J35 Draken

Jag har upplevt dessa landningar på vår Flygraka en gång när jag var liten. Det var en fantastisk upplevelse. Ljudet och kraften är enorm när dessa kolosser startar och landar.

När sedan Kalla Kriget upphörde omkring år 1990, så tyckte man sig inte behöva dessa extra landningsbanor mera. Så idag är nästan alla dessa baser tagna ur drift. En del används som virkesupplag, andra har blivit racerbanor och ytterligare några brukas av det civila flyget. De militära installationerna har försvunnit och spåren efter dem fyllts igen. Det enda som vittnar om denna tid här i Solberga är några asfalterade extra vägfickor i skogsbrynen.

Vägficka vid Solberga år 2015

Då kan man ju undra. Har vi lärt oss något? Spänningen mellan Öst och Väst ökar ju nu igen.

Hot föder rädsla. 
Rädsla föder misstänksamhet. 
Misstänksamhet föder försvar. 
Orosmolnen tätnar....... 

Snart kanske vi har flygplanen här igen......