Historien om flyttblocket ”Danske Löparen”

En historisk plats, som är registrerad i arkiven och fortfarande finns kvar, men huvudpersonen med det underliga namnet finns inte kvar i sin ursprungliga form, tyvärr. Alltså ett flyttblock som låg perfekt placerad på en höjd, med utsikt över viken i Timmernabben. 

Först lite fakta:


Flyttblock är stora stenblock som blivit transporterade hit med hjälp av is. Ett hamnade i Timmernabben och blev med tiden kallad för "Danske Löparen", konstigt nog och på denna plats har jag bott under min uppväxt ovetande om historien bakom. På bilden här under kommer en förklaring på placeringen.



Flyttblocket från istiden som kallades "Danske Löparen", blev bortsprängt på 1930-talet, strax innan min farfar Eskil skulle bygga sitt hus här, på Övre vägen 11 i Timmernabben. I det vita huset till vänster på bilden har jag, min bror och även min far växt upp. Vi fick alla ibland höra om att våra portstolpar kom från stenen ”Danske Löparen”. Men så mycket mer blev det inte. För än jag av en slump fann att jag bott på en plats med en hisnande historia.



Flyttblocket som var stort och massivt användes efter sprängningen i första hand till husgrunden här på Strandavägen 30 i Timmernabben.

I folkmun hade stenen alltid kallats för ”Danske Löparen”, varför då kan man undra?
Vi får gräva lite i vår historia så kanske det klarnar. Närmare bestämt till det oroliga 1600-talet.



Svenskarna fick överge Ryssby År 1612 efter intensiva strider under Kalmarkriget och bege sig norr ut mot Ålem. De Danska soldaterna skickades genast ut efter, ridandes i små snabba grupper på 2 till 3 man. De började bränna gårdar och mörda folk över hela Ålems socken. Svenskarna hann inte gruppera om och försvara sin befolkning. De Danska soldaterna var effektiva och skoningslösa. De fortsatte vidare norr ut med snabba tillslag i små grupper och brände ned i stort sett alla byar i trakten. 



Det var troligtvis under denna tid som vår sten fick sitt namn...........


För det sägs att en Dansk spejare sågs stå just här och speja på stenen, dagen innan Danskarna anföll.
En "spejare" är en person som noga letar med blicken efter något. Levererade man sedan ett meddelande så kallades man "Löpare" i dagligt tal, det är samma sak som "Kurir" eller "Budbärare".

Därav uppkom troligen namnet ”Danske Löparen”, som den sedan fick heta i folkmun. Stenen på bilden är inte den jag berättar om, men den får symbolisera vad jag menar. Jag har inte funnit något foto på vår sten ännu.

Hur överlevde då vanligt folk denna tragedi? För många gjorde faktiskt det. 
Jo, de flydde såklart, troligtvis in till täta djupa skogar. För där vågade sig inte Danskarna in, eftersom de var en liten grupp och hade svårare att försvara sig där. Man höll sig istället till öppnare terräng där man kunde ha uppsikt.

Efter att Danskarna väl var besegrade År 1613 och tillslut flydde, så vandrade befolkningen tillbaka och började bygga upp sina gårdar och bruka sin mark igen.

Fram till det var dags igen År 1677 under Skånska kriget, då Danskarna kom från havet och intog Lövö på andra sidan viken. Varpå man ännu en gång brände ned Mönsterås köping. Skånska kriget varade till År 1679.

Tänk vad lite man vet om platsen där man bor………..