När Ahrenberg landade i Timmernabben


Den mest legendariska sjöflygare vi har haft i Sverige var Albin Ahrenberg som flög land och rike runt med sin Junkermaskin av typ F13.

Den militära karriären inledde han som Skeppsgosse vid Flottan i Karlskrona, senare tjänstgorde han som torpedstyrman till sjöss. Efter flygutbildning År 1919 blev han flygstyrman inom Marinflyget. Efter 19,5 timmars flygerfarenhet blev han själv flyglärare för nya elever. Redan År 1920 provade han den nya uppfinningen fallskärmen genom att göra ett uthopp över Karlskrona.


Albin Ahrenberg

Sommaren 1932 var Albin Ahrenbergs namn vida känt bland allmänheten, då han året innan gjorde en herosik insats genom att lokalisera och rädda en en forskningsexpedition som försvunnit på Grönland, Albin kom tillbaks som hjälte och utnämndes för detta till Kapten i flottan. Under dessa år företog han också de berömda rundturerna över hela Sverige för att promota flyget för allmänheten. SE-AAB var nu i hans privata ägo och det blev många turer, hela vårt avlånga land gästades av Albin och hans Junkers, och mot betalning fick de som vågade följa med på en sväng i planet.


Här landar han på Landvettersjön år 1932

När Albin Ahrenberg gästade varje liten by med sin Junker F13 måste detta varit en stor händelse, få personer hade nog någonsin sett eller varit nära ett flygplan förut.

Så i slutet av Juni 1933 kom han till vår fina vik i Timmernabben med sitt sjöflygplan. Kostnaden var då 10 kronor per person för att få följa med. Albins företag A/B Ahrenbergsflyg återkom sedan ett flertal gånger under dom kommande åren för att visa upp sig och låta betalande passagerare få åka en tur i det blå.

Så här såg annonsen ut År 1947 när man skulle besöka Gränna.



Denna sommar år 1947 återkom Ahrenbergsflyg igen, som blev det sista besöken i Timmernabben. Då inträffade ett allvarligt olyckstillbud. Planet det 3-motoriga passagerarplanet "Södermanland" med kapten Mauritz Hamrin vid spakarna råkade komma på fel sida en prick och stöta på ett grund.

Kapten Mauritz Hamrin anställd vid Ahrenbergsflyg.
Bilden är tagen i Örebro år 1946.

Uppstigningen fick avbrytas och passagerarna varav många var barn fick forslas iland med småbåtar. Planet var fullt till sista plats. Efter detta kunde planet själv sakta ta sig in till grundare vatten varvid man fann att en av flottörerna blivit skadad och tog in vatten. Med hjälp av ortsbor bogserades planet in till det s.k. Gåsegrundet med ena vingen liggande djupt ned i vattnet. Haveriet väckte stor uppståndelse och dagen efter kom folk från när och fjärran för att se och följa bärgningsarbetet.


Här ligger den havererade "Södermanland" i Nabbeviken, till vänster i bild syns Fajansfabriken.
Fotografen är min farfar Eskil år 1947.

Albin Ahrenberg själv anlände till platsen dagen efter missödet för att överblicka skadorna. Ett intensivt reparationsarbete följde sedan innan planet kunde lyfta igen.

År 1955 uppgav Ahrenberg att vingarna inte längre bar och han slutade att flyga för att i stället ägna sig åt sin herrgård Baldersnäs i Dals Långed, där han avled stilla 1968 nära 80 år gammal.

Sjöflygplan har varit näst intill obefintliga
sedan dess i Timmernabben.......