Nödlandning med en historia


Jag hittade en liten notis i en bok där det endast stod:
”Ett Jaktflygplan av typ J 9 tvingades nödlanda utanför Timmernabben den 13 september 1946. Föraren kunde räddas.”

Jag ville veta mera, så med lite detektivarbete fann jag hela incident historien om just denna J 9:a.

Först lite bakgrundsfakta.
Det hela börjar under våren 1939. Då sökte flygvapnet efter en ersättare till J 8 och valet föll på det amerikanska Serversky Republik EP-106 som sedan fick namnet J 9 i Sverige.


I början av andra världskriget, den 29 juni 1939 beställdes 15 flygplan, den 11 oktober, 45 flygplan och slutligen den 5 januari 1940, 60 flygplan. Med anledning av ett amerikanskt embargo kunde bara 60 flygplan levereras. Leveranserna gjordes under svåra förhållanden bland annat via Trondheim och via den finska ishavshamnen Petsamo och därefter 700 km med lastbil till Haparanda. Det svenska flyget fick i och med J 9 ett för den tiden relativt modernt jaktflygplan, som under flera år utgjorde en pålitlig länk i vårt luftförsvar.

Två flygplan J 9 S från F 3 Malmen flyger i rote över sjön Roxen.


Här börjar nu historien om vår J 9:a med nr: 2113 som senare damp ned utanför Timmernabben.


  • Planet var av Typ Republic EP-1 Model 106
  • Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
  • Tillverkningsnummer: 180-13

Den blev Godkänd år 1940-02-20.
Och sedan Levererad till F 8.
Alltså Svea flygflottilj även kallad F 8 Barkarby eller bara F 8, den var en svensk flygflottilj och senare ett skolförband inom Krigsmakten, som verkade i olika former mellan åren 1938 och 1974. Förbandet var förlagt inom Stockholms garnison i Barkarby på Barkarby flygbas, Järfälla kommun, Uppland.

Första Haveriet inträffade år 1943-10-18.
Pilot var värnpliktige Helgstrand som klarar sig oskadad.
Orsak till haveri: Ovana vid bromsarna.
Skador på motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad var då 1.800:- kr

Ytterligare ett Haveri inträffade år 1944-01-18.
Pilot var kapten Lambert-Meuller.
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad var då 1.500:- kr


Överlämnat till F 11 som lån år 1945-05.
Vilket är Södermanlands flygflottilj, även F 11 Nyköping eller bara F 11, den var också en svensk flygflottilj inom Försvarsmakten som verkade mellan åren 1941 och 1980. Flygflottiljen var förlagd till Nyköping.

Nästa Haveri inträffade år 1945-06-21, vid Skavsta under inflygning.
Piloten var furir Karl Ivar Nilsson som klarar sig oskadad.
Orsak till haveri: Ground-loop under utrullning efter landning (Ground-loop är en flygterm för en snabb okontrollerad sväng på marken).
Skador på flygplan: Höger höjdroder halva deformerad. Höger vinges översida: bucklor på täckplåt från vingspets anslutning ett fält inåt mellan fram- och bak balk. Täckplåt mellan bak balk och skevroderinfästning bucklad från vingspets anslutning två fält inåt. Höger skevroder: durk skada på undersidan.
Beräknad repkostnad var då 1 000:- kr

Agne Högstedt målade denna akvarell föreställande en J 9 år 1940.

Så plötsligt på sensommaren år 1946 kommer piloten farande på uppdrag över våra trakter här vid ostkusten, då händer det som inte får hända. Jaktplanets motor hackar till. Det blir tyst................

Resten är ett faktum........

Nödlandning år 1946-09-13 i Kalmarsund utanför Timmernabben.
Piloten var löjtnant Torberger. Han räddas med endast ett revben bräckt.
Orsak Motorstörning. Troligen bränslebrist på grund av för sen omkoppling till reservtank.
Skadornas omfattning: Flygplan och motor helt skadade av saltvatten. Totalhaveri..........
  • Planet kasseras därefter år 1947-01-10.

Vad hände sedan då? Efter andra världskriget, med alla andra J 9:or i Sverige. Jo, hela flygplanstypen utgick år 1952 och skrotades. Förutom ett enda exemplar.

Den enda Svenska kvarvarande planet.

Endast 3 plan av J 9 finns bevarade i världen idag, varav ett finns på Flygvapenmuseum i Linköping.

Såhär såg pilotens plats ut.

Man kan bara vara ödmjuk och imponeras av alla dessa tuffa hjältar som vågade sina liv i dessa enkla och farliga förhållanden.

Vilken historia va....................