En djupdykning i Kaggetorps grusgrop


Det kan låta lite tråkigt, men nää, inte för mig. Jag älskar att gräva ner mig i gammal historia. He he, förlåt ordvitsen. Ämnet denna gång är alltså Kaggetorps grusgrop. Jag berättade ju nyss i bloggen att Broholm har haft en egen lastplats för virke och att det även har funnits ett stickspår till ett grustag i närheten. Nu ska ni få en liten tillbakablick på detta, för att förstå hur det såg ut då.

Första gången jag finner något om just detta grustag, är på en planritning som är daterad år 1856. Den vita pilen visar platsen där man började ta grus för första gången i Kaggetorp.

År 1856

Vid denna tid hade inte ens järnvägen börjat byggas här i trakten. Men Kaggetorps Tegelbruk fanns ju bara 200 meter söderut, så troligen var det den fabriken som började ta grus här. När sedan järnvägen skulle byggas i slutet av 1800-talet, behövdes enorma mängder grus och sand, så då tog man såklart chansen att lägga in ett stickspår till grustaget.

Flygfoto över Broholm och Kaggetorp År 1933

Den vita pilen visar Broholms lastplats för virke. Alltså strax bakom Möbelfabriken. Sedan kan ni följa stickspåret upp till den röda pilen. Där svänger spåret in mot vänster i bild och ner i grustaget vid den blå pilen. Det mesta av detta är borta idag, men jag tänker nu visa hur det ser ut år 2015.


Jag står nu där den röda pilen pekade, på förra bilden och tittar mot söder. I vänster sida ser ni det ordinarie järnvägsspåret mot Kalmar. Mitt i bild syns taket på Broholms gamla Möbelfabrik. Precis här gick det andra stickspåret in i skogen.


Vänder jag mig om och går ner mot grustaget, då kan man tydligt se var det gamla spåret gick. Idag har man gjort om platsen till Motionsspår och friluftsområde.


Fortsätter man rakt fram på den gamla banvallen, eller snarare svackan så kommer man rakt ned i vår mycket vackra grusgrop. För idag är det en mycket lugn och mysig plats med mossa och tallar.


Letar man riktigt noga, så kan man finna något enstaka spår som påminner om en annan tid här.


Just här, där den blå pilen pekade, är det en fantastisk plats för utflykter idag, med små barn. Man får frid här som förälder i denna tysta och lugna grop, inga bilar, bara riktig natur och en naturlig begränsning med hjälp av vallarna ni ser i bakgrunden. En perfekt inramning.


Jo då, vintertid finns det nu för tiden även en pulka backe att åka i för barnen. Med belysning och allt.


En konstig släde står här lite ensam bland tallarna, för att någon ska kunna spåra ett skidspår här på vintrarna. För det görs faktiskt också.


Sedan måste jag ju visa vårt senaste tillskott av modernitet. Ett helt nytillverkat ute gym. Snyggt va?

Tänk vad det kan ändra sig.
Från stora starka män som svettades med spade i hand på 1800-talet,
till stora starka män och kvinnor som svettas på träbänkar.

Tänk va..........

:-)