Ransoneringstider i Sverige


Jag hade hört historien någon gång när jag var mindre, men att den var sann, det var jag inte riktigt övertygad om. Nu har jag fått bildbeviset. Men först lite bakgrundsfakta.

Kalmar läns slakterier år 1936

Förr i tiden fanns det, om ni kommer ihåg, varubilar som for omkring i bygderna med olika varor, t.ex. som i detta fall Kött. Bilden är tagen innan Andra världskriget, år 1936. Se den stolta chauffören, som även var charkuterist såklart i sin vita rock. Visst småler man lite. En underbar bild.

Under och efter andra världskriget som kom sedan, mellan 1940 och fram till 1951, infördes det ransonering på bland annat kaffe, te, kakao, skor, textilvaror, kött, ägg, socker, sirap, grädde, kryddor, mjöl och bröd, matfett, ost, tobaksvaror, tvätt- och rengöringsmedel, soda, ljus, risgryn, havregryn, makaroner, potatismjöl, ärter, bönor och salt.

Men även Bensin och detta medförde givetvis problem för alla, även för yrkesmän som var beroende av sina bilar. Se här på denna fantastiska bild, tagen av min farfar Eskil Myrberg i Timmernabben, någon gång under 1940-talet. 

Varubil med två hästkrafter fotograferad under 1940-talet i Timmernabben

Man hade helt enkelt tagit ut framrutan på den lilla varubilen och spänt för två hästar, för att kunna komma fram. Ingenting var omöjligt i kristider som då. Hästkarlen till vänster och charkuteristen i sin vita rock bakom hästarna.

Bensinen släpptes sedan fri igen den 13 november 1945.

Man skrattar åt detta idag men
Visst var det hårda tider då……..