En nörd på dansband


Jag är en dansbandsnörd. He he he. Faktiskt.........
Det startade redan på 1970-talet när jag som liten pojke började lyssna på pappas skivspelare. Han hade massor av dansbandsplattor, ja det var ju så det hette då. Riktiga LP skivor med albumfodral där det fanns helt underbara bilder att titta på, samtidigt som musiken strömmade ut genom högtalarna på högsta volym.

En dansbandsnörd redan på 1970-talet

Jag blev fullständigt såld direkt. De lättnynnade låtarna, soundet, takten, instrumenten och framförallt kläderna. Det var något som grep tag i mig när jag hörde musiken, ett slags välbefinnande.

Christer Sjögren till höger. Gick senare över till Vikingarna

Därefter var jag inte som alla mina andra kompisar som lyssnade på pop och rock. Nej, jag försökte verkligen att lära mig att tycka om annan musik, men det fanns inget som kunde mäta sig med en riktigt bra dansbandslåt. Det var en underbar känsla och den får jag fortfarande när jag hör en riktigt bra dansbandslåt. Lite konstigt är det nog.

Men nu lite nörd historia från en dansbandstrummis.


På 70-talet myntades ordet Dansband, det var egentligen orkestrar och grupper som under 60-talet varit pop- & schlagerartister, och som genom att spela till dans runt om i hela Sverige uppnådde en ny stjärnstatus. Under 1970-talet fullständigt exploderade skivförsäljningen. Dansmusik blev ett sätt att träffas och umgås, helt enkelt.

Ni vet kanske att Dansbandsklassikern "Gråt inga tårar" är en låt som är tätt förknippad med Thorleifs.


Nästan alla har hört denna klassiker, men vad många inte vet är att den egentligen är skriven av en man vid namn Åke Hallgren som spelade i dansbandet Pippis från Hede och inspelades först på singel År 1974, alltså av samma dansband han själv spelade klaviatur i. Ni kan se honom till höger på bilden här ovanför.

Precis såhär var det bland alla dansband då, så som ni ser det på bilden, detta var signifikativt för dansbanden på 1970-talet. Det skulle vara mycket av allt. Tyg, färger, ljus och högtalare, men viktigast av allt. Det skulle gå att dansa till det. En del tycker epoken var fjantig, men inte jag. Jag älskar detta. Men visst kan man skratta lite åt det ibland idag :-)

Pippis spelade även in "Gråt inga tårar" på albumet ”Ordning på torpet” År 1975.

Åke Hallgren står i mitten

Men Thorleifs släppte den också som singel År 1974, den utkom endast som specialsingel för medlemmar i Thorleifs kompisklubb först, och helt plötsligt fick man en monsterhit med låten, som i deras version låg på Svensktoppen i 11 veckor under perioden 11 mars-4 maj År 1975. Singeln sålde sedan platina och gav även namn åt bandets studioalbum Gråt inga tårar som kom År 1975.


Det var alltså istället Thorleifs som År 1975 fick sitt stora genombrott, tack vare låten med namnet "Gråt inga tårar". Detta album sålde guld redan före släppet och såldes därefter i över 300 000 exemplar.

År 2000 röstades den i programmet ”I afton dans” i Sveriges Radio P4, fram till "1900-talets största dansbandslåt". Den har också blivit vald till "alla tiders dansbandshit".

Så nu vet ni vem som egentligen ligger bakom denna fantastiska dansbandslåt. Nämligen denne man.

Åke Hallgren idag – han är mannen bakom "Gråt inga tårar"

Visst kan det vara kul med lite nördfakta ibland.......................

:-)