Café besök i Förlig Wind


Vi hade vackert väder och det blåste en stilla sjöbris denna dag. Därav togs beslutet att som vanligt när det är sommar, ta vår traditionella cykeltur till vackra Pataholm, för att få oss en så kallad "Gofika".

För i denna lilla historiska köping finns ett fantastiskt sommarcafé, med det underfundiga namnet Förlig Wind.


Café Förlig Wind

Efter en härlig fikastund på innergården här precis intill havet, började jag fundera lite på just namnet "Förlig Wind". Detta ordet kommer egentligen från en segelskuta, det visste jag. För Pataholm är en väldigt gammal plats med en lång historia av handel och en vik som förr var full med segelskutor.


Pataholms brygga år 1890 med vy ut mot havet

Det är helt andra båtar här vid denna udde idag. Samma plats, samma hav, men kontrasten är enorm.


Pataholms brygga idag år 2015

Mycket på land var annorlunda här då också. Här fanns till exempel hus ända nere vid strandkanten. 


Pataholm sedd från havet år 1900

Idag år 2015 är detta endast en tom vacker hamnplan med ett antal kringströvande sommarbruna turister.


Pataholm idag år 2015 med vy från bryggan

Men jag fastnade alltså för ordet Förlig Wind, vilket ju också betyder medvind, gynnsam vind och vind akterifrån. Förlig Wind var som ni nu förstår också namnet på en segelskuta och den sagan är en lite sorglig historia som jag nu tänker berätta.

*    *     *

Galeasen Förlig Wind är byggd av skepparen och skeppsbyggaren Johan Jonsson år 1892 på Olssonska varvet i Timmernabben. Den byggdes på resterna av Jakten Liljan.


Galeasen Förlig Wind

Hon var byggd av fur och ek och mätte 15,55 bruttoton samt lastade 30 ton dödvikt eller 60 kubikmeter ved. Den byggdes senare om för att kunna ta ännu mera last. Längden ökades då från 9,30 meter till 12,90 alltså en ökning med 3,60 meter.


Förlig Wind i Pataholm år 1951

Efter 24 år med Timmernabben som hemmahamn såldes Förlig Wind år 1916 till skepparen K.E. Eriksson från Pataholm, vilken senare överlät Galeasen till sonen John Eriksson. Efter att skutan hamnat i Pataholm gick den huvudsakligen till Öland med ved och tegel, men som returlast var det oftast träflis eller kalksten. 


Förlig Wind i Pataholm år 1951

Hon fick aldrig någon motor och blev därav Sveriges sista segelskuta i trafik som saknade just motor. Alltså en historisk gammal dam, väl värd att bevara för eftervärlden tänkte Ålems Hembygdsförening. Så år 1956 köptes hon och skulle nu bli en fin synonym för lilla historiska Pataholm.


Förlig Wind i Pataholm år 1958

Allt gick bra till en början när galeasen låg där så vacker och fin med sitt flaggspel under somrarna. Turister och ortsbor började strömma till och alla ville beundra denna historiska skönhet. 

Det kostade emellertid mycket pengar att bevara skutan, eftersom den ju var rätt nedsliten, och det var just pengar som var svårt att få fram. Det var till en början många goda verksamma krafter som såg till att galeasen blev uppsnyggad och fint upplagd i en skyddande vik, men så kom ett par vintrars is och skruvade undan för undan sönder skrovet, som inte var tillräckligt motståndskraftigt. 


Förlig Wind infrusen i is år 1962

Följden blev att galeasen kom att ligga längre och längre ner i vattnet, för att till sist vara helt förlorad.


Förlig Winds sista år

Förlig Wind som var Sveriges sista segelskuta i trafik som saknade motor, fick till slut kasseras, vilket var en enorm förlust såklart. Men alla viktiga och hela detaljer på fartyget sparades i alla fall. De finns idag bevarade hos Hembygdsföreningen här i Pataholm.


Resterna av Förlig Wind

Visst är det lite sorgligt. Hon hade idag varit en vacker historisk publikmagnet i denna lilla köping. Men vi får ju glädjas åt det som finns kvar istället. Spännande saker, en härlig miljö och ett underbart Café.

Men just det där annorlunda namnet
Förlig Wind......




:-)