Jag berättade nyss om Ohlssonska varvet som låg vid Timmernabbens udde. Här byggdes det ju många skepp under denna långa varvsepok. Men jag har nu plockat ut ett av alla dessa skepp som tillverkades här. Bara för att visa vad som kunde hända med ett skepp sedan, efter leveransen till kunden och detta är en intressant historia som verkligen fångade hela min uppmärksamhet. Så läs och begrunda historien om segelfartyget men namnet Ingeborg.
![]() |
Ohlssonska varvet vid Timmernabbes udde |
Längd: 40,92 m
Bredd: 8,60 m
Djupgående: 4,00 m
Vikt: 314,69 ton (324 ton bruttovikt, 500 ton dödvikt)
Last: 900 kbm björkved
![]() |
Barkskeppet Ingeborg |
Efter år 1913 inköptes hon av Tjocköbor, som renoverade henne till nästan nyskick. Tjockö blev sedan hemmahamn till år 1919, då Karl Robert Nordstedt och hans svåger Johannes Hilmer Andersson bildade partrederi och köpte henne för 92000 kr. De avsåg segla med ved från Norrland till de större städerna, vilket kunde ge god avkastning. Ingeborg var känd som ett av Östersjöns snabbaste fartyg.
![]() |
Barkskeppet Ingeborg |
![]() |
Besättningen och skeppshunden Nelly på Barkskeppet Ingeborg år 1919 |
När man hade lastat klart och avresan närmade sig slog kylan till, och det gick inte att rubba ett enda segel. Då det var den sista resan för året och både redare och besättning var beroende av att få nå hemmahamnen innan vintern kom, gjorde man upp med skepparen på bogserbåten Prins Bernadotte om assistans.
![]() |
Bogserbåten Prins Bernadotte |
![]() |
Barkskeppet Ingeborgs sista position |
![]() |
Barkskeppet Ingeborgs haveri |
Onsdagen den 26 november hade fock- och stormasten sjunkit en fot genom däcket, och delar av bordläggningen hade flutit upp. Den 28 november hade rodret slitits loss och storstång stag och storboms stången sprungit av. Styrbords reling var delvis av.
Veckan efter förlisningen bärgades en del av inventarierna och besättningens tillhörigheter, mesanrigg, fockrigg och storrigg, järnspis och två ankare. Men resten av vraket ligger fortfarande kvar. Detta innebär att platsen med "R" symbolen, som ni kan se på kartan här över, är Barkskeppet Ingeborgs gravplats. Här slutar nu denna spännande men samtidigt lite dystra historia och ni kanske undrar vem som fick ta på sig ansvaret för olyckan?
Jo, efter sjöförklaringen dömdes befälhavaren ombord på bogserbåten Prins Bernadotte till 600 kr i böter till Kronan, för försummelse och vårdslöshet.
![]() |
Timmernabbens udde år 2015 |
Tänk va!
Ingeborg är bara ett av alla dessa skepp som byggdes här vid
Timmernabbens udde......
:-)