Ett minne av gamla Tålebo station


Tänk att lilla Tålebo en gång i tiden hade egen järnvägsstation. Arbetet med just denna sträckningen påbörjades sommaren år 1901. Den 12 km långa bandelen Mönsterås – Sandbäckshult kunde sedan öppnas för allmän trafik den 17 oktober år 1902. Sträckningen tillhörde som ni förstår Mönsterås järnväg, alltså banan mellan Mönsterås - Fagerhult, hela 69 km.


Rallare bygger sträckningen Mönsterås - Fagerhult

I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift beskrevs denna delen av järnvägen enligt följande:
Från Mönsterås köping går järnvägen genom jämn och bördig terräng förbi Tålebo station till Sandbäckshult, där Kalmar - Bergabanan korsas. Järnvägen går vidare genom övervägande stenbunden skogsmark förbi Abbetorps, Vackerslätts och Knivingaryds stationer till Alsterbro, där ett icke obetydligt samhälle med bl. a. glasbruk vuxit fram. Härifrån fortsätter linjen över öppna och odlade bygder genom Kråksmåla socken, som genomskäres i sin längdriktning och gynnas av icke mindre än sex järnvägsstationer, av vilka, förutom Alsterbro vid södra gränsen, må nämnas Skoghult, föreningsstation med Ruda - Älghults järnväg, Kråksmåla station invid kyrkan och Grönskåra vid socknens norra gräns. Banan drages härefter in i Fagerhults socken fram till kyrkobyn, varest station anlagts. Vidare märkas inom denna kommun hållplatser vid Björkedal och Kianäs.

Här kommer nu ett foto av Tålebo station från denna tid, det vill säga tidigt 1900-tal. Ångloket ska snart fortsätta sin färd mot Mönsterås.




Såhär såg tidtabellen ut år 1904. Klippet är taget ur Kalmar tidning.




På skissen här nedanför kan ni se precis hur stationsområdet såg ut vid Postanhalten och järnvägsstationen i Tålebo som alltså öppnades för allmän trafik år 1902.


Ritning över Tålebo station


Men ett tiotal år efter invigningen var stridigheterna redan igång om själva byvägen hit. Läs och begrunda denna artikel i Kalmar tidning den 3 November år 1916.




Den 1 september år 1959 lades persontrafiken på bandelen Sandbäckshult–Fagerhult ned, följt av sträckan Mönsterås–Sandbäckshult 1 februari år 1962. Den 26 maj år 1963 lades även godstrafiken ner mellan Sandbäckshult–Fagerhult och därefter revs hela spåret upp. Men spåret förbi Tålebo finns fortfarande kvar och används för godstrafik ut till Södra Cell i Mönsterås.

Såhär ser området i Tålebo ut idag från luften. Den röda pilen visar stationen.


Satellitbild över området idag

Stationshuset är en vanlig villa idag, utan synliga spår från denna tid. Det finns nästan ingenting kvar som minner om stationstiden. Förutom tomrummet här på vänster sida, där det extra stickspåret gick.


Tålebo järnvägsstation år 2015


Tänk va!
En järnvägsstation här mitt i skogen......

:-)