När Ohlssons rederi ägde Briggen Sif


Jag har ju nyss berättat en historia om Ohlssons varv här i Timmernabben. Nu tänker jag istället berätta en spännande historia från Ohlssons Rederi. För det var inte alla skepp här i viken som var byggda här. Nej, rederierna höll sig med alla typer av tillverkare. Då på den tiden var det mängder av fartyg här, som hade Timmernabben som hemmahamn. Idag är de väldigt få.


Timmernabben idag

Men det var annat då, när det fanns flera rederier här vid udden. Man kan ju bara tänka sig synen på folk när det enorma segelfartyget Sif, stävade in i viken här. Då var hon en gigant bland de andra skeppen.

Sif var en Brigg på 380 bruttoton. Byggd i Italien år 1878, då med namnet "Atalanta". Sedermera under fransk flagg med namnet "Hector". Sedan återköpt till Italien år 1895 och nu döpt till "Lazzaro-Anna". Men så blir hon inköpt till Sverige år 1900 av handlare Fredrik Ohlsson här i Timmernabben, då omdöps fartyget till Sif. Hon var då efter sekelskiftet, den näst största briggen i hela Sverige. Den största var briggen ”Svea”. Befälhavare på Sif var: Frans Österström, Johan Andersson, N.G. Ohlsson och Karl Albin Hällqvist.


Briggen Sif

11 år senare, en tidig vårdag i mars år 1911 gick man från Timmernabben med props (kort rundvirke) till Burntisland i Skottland. Där tog man ombord kol till Karlskrona. Från Karlskrona gick man i ballast till Härnösand där man tog ombord last av plank och bräder som skulle till West-Hartlepool och fick därefter kol hem från Hull. Men på hemresan från Hull till Västervik hände det något dramatiskt i Kattegatt. 


"Det var alldeles vindstilla och Sif låg och drev vid Fladens fyrskepp klockan tio på kvällen."


Här låg Fladens fyrskepp

Vad är då ett Fyrskepp undrar kanske du? Jo, det är ett fartyg försedda med en fyrliknande belysningsanordning, avsett att ligga för ankar för att varna sjöfarare för fara (exempelvis grund). Gemensamt för fyrskepp världen över är att så gott som samtliga är rödmålade med stationens eller grundets namn skrivet på båda sidor om skrovet.


Fladens fyrskepp

"Det var skymning så man hade satt lanternorna på Sif. Ångaren Britannia kom söderifrån och styrde nordvart så hon skulle gå akter om Sif som låg tvärs ångarens huvudriktning." 


Lastångaren Britannia sedermera Björnvik 

Britannia var ett Lastångfartyg med skonar rigg och byggd år 1883 i Storbritannien. Britannia var en tung dam med en dödvikt på 1 400 ton och gjord av järn. Hon har haft flera namnbyten under åren såsom Isle of Cyprus och Björnvik, men nu hade hon namnet Britannia. År 1897 inköptes hon till Gefle av Carl Åkerson och sattes in på Englands traden med trälast ut och kol hem.

"Det var varmt denna kvällen, så vissa i besättningen kunde inte sova på briggen Sif. Konstapeln som var med och kapten satt i mässen och pratade i bara nattdräkterna. Plötsligt hörde de styrman ropa: "Vi blir överseglade!" 


Teckning av briggen Sif

"Britannia hade girat lite babord och kom med full fart och träffade Sif i rät vinkel rätt i storriggen. Ångbåtens för rände rakt in i Sifs skrov. I förvirringen tänkte inte ångarens kapten på att slå back, utan fortsatte som tur var framåt. Därigenom blev Ångarens för kvar i hålet på skutan och hon sjönk inte så fort som hon annars skulle gjort. Man fick på så sätt tid att väcka besättningen, men skeppsvakten hann inte klä sig och man fick inga skeppspapper eller annat med sig. I bogen på Britannia hängde hennes båda patentankare, så pass högt över Sifs halvdäck att det blev lagom att stiga från räcket upp på ankaret och därifrån upp på ångbåten. När besättningen hade tagit sig dit räknade styrmannen besättningen. Vid räkningen framkom att Stewarden saknades."


Lastångaren Britannia sedermera Björnvik

"Trots allt väsen hade han inte vaknat. Kaptenen sprang då ner igen, in i hans hytt och fick ruska liv i honom, där han låg i kojen och sov hårt. I sista minuten lyckades de ta sig ombord på ångaren. Kaptenen på Britannia slog back i maskin och ångaren drog sig ur hålet i den tungt kollastade Sif, som nu sjönk mycket snabbt. Storriggens rår slog i Britannia den ena efter den andra, så den räddade besättningen fick akta sig så de inte blev ihjälslagna. När Sif helt lämnat vattenytan klättrade besättningen över Britannias däckslast, bestående av bräder, akterut och kom upp på bryggan. Där blev det först lite diskussion om vem som vållat olyckan men man var snart överens om att det fick lösas senare."


Målning av briggen Sif

"Sifs kapten varskodde Britannias kapten om att hans båt hade ett stort hål i fören som gick ner till cirka en fot över vattnet. Det gick därför inte att gå annat än för sakta maskin, annars skulle vattnet slå in genom hålet. Så hålet stämplades nödtorftigt för med plankor på insidan och Britannia gick för sakta maskin in till Göteborg, dit de anlände påföljande dag. Bägge kaptenerna gick till Rådsturätten i Göteborg och avlade sina sjöförklaringar. Dessa visade att Britannia vållat olyckan. Rätten tilldömde Sifs rederi full ersättning för fartyg, last och besättningens effekter."

Viken historia va! 
Briggen Sifs historia slutar alltså här............

*     *     *

Men vad tror ni hände med Lastångaren Britannia sedan? Jo, först tillhörde hon Norrköpings Rederi AB. Då omdöpt till namnet Björnvik. Sedan såld till Peet Raas & Co i Estland.

Men på natten till den 24 juli år 1936 kolliderar Björnvik ännu en gång, men nu med Amerikanska ångaren Cliffwood. 


Ångeren Cliffwood sedermera Command Pessoa

Ångaren Cliffwood som var betydligt större, var byggd år 1919 för USA Shipping Board. Hon bytte senare namn till ASL och även Mormacsea. Men År 1939 såldes hon igen och omdöps då till Command Pessoa.

Denna gången kolliderade Lastångaren Björnvik istället vid Svinbådans fyrskepp, strax utanför den sydvästra skånska kusten. 


Svinbådans fyrskepp
Här låg Svinbådans fyrskepp

Björnvik sätts först på land för att inte sjunka och sedan bärgas hon den 28 juli. Björnvik bogserades därefter längs kusten till stranden söder om Kopparverkshamnen i Helsingborg, där hon på nytt sattes på land i väntan på docksättning. Vid besiktning vid Kockums varv konstaterades att fartyget hade så stora skador att det inte lönade sig att reparera henne. Fartyget demonterades och såldes som skrot till Köpenhamn.

Här slutar även Britannia/Björnviks resa.........

*     *     *

Men vad hände sedan med Cliffwood då, den nu brasilianska lastångaren med namnet Comandante Pessoa? Jo, den 2 september 1954, när hon var på väg från Areia Branca till Recife med en last av salt, slog hon mot klippan 'Pedra da Risca Seca'. Där hon skadades mycket allvarligt och sjönk allt djupare i vattnet utanför Cabo Sao Roque i Brasilien, medan bogsering pågick. Se stjärnan på kartan nedan.


Stjärnan visar Cabo Sao Roque i Brasilien

Lastångaren Cliffwood sedermera Cabo Sao Roque, gick inte att rädda, så vraket är idag istället en populär dykplats nära Natal som ligger på Brasiliens östkust. Se den röda stjärnan på kartan nedan.


Kust staden Natal i Brasinien

Tre fartyg och tre haverier med en gemensam historia.
Och allt började med Sif av Timmernabben.......


:-)