Serietidningar på 1970-talet


Idag har man ju lite svårt att förstå hur mycket glädje en Serietidning kunde ge ett litet barn förr. Men om man betänker att jag på 1970-talet inte kunde se några tecknade filmer alls på tv:n, så kan man kanske ana varför. Enda gången vi barn fick uppleva tecknade figurer över huvud taget var på Julafton, då man visade Kalle Anka och hans vänner. Det är klart att man suktade efter lite tecknat som barn då, så fantasin fick sitt liksom.

Det var då jag fastnade i Serietidningarnas värld. Jag var en sådan där liten grabb som blev helt frälst i dessa fantastiska magasin. Därför har jag nu gjort ett litet bildkollage över mina egna vanligaste Serietidningar som fanns då. För det är faktiskt så, jag har alla kvar än idag. Vissa saker vill man inte slänga helt enkelt, de är ju en stor del av ens barndom.

Som sagt, jag var ett lite annorlunda barn redan då (he he), för jag fastnade tidigt för en serie som egentligen vände sig till lite äldre ungdomar. Denna läste jag sedan regelbundet ända fram till vuxen ålder. Serien är helsvensk och heter 91:an och startade år 1956.


År 1969


De flesta barn och även jag såklart, tittade i storfavoriten från Amerika, som faktiskt startade i Sverige år 1948. Kalle Anka & c:o.


År 1978

Den fanns även som extratidning i denna variant under många år.


År 1978


Tittar man lite närmare på dessa tidningar idag, så ler man lite när reklamen på baksidan dyker upp. Detta är ett exempel på vad man lockade barn med vid denna tid.


År 1968
År 1975


En annan populär tidningsfigur som de flesta barn älskade var såklart Bamse, som startade År 1973.


År 1979


En annan tidning som var omåttligt populär just bland flickor var Min Häst, som startade År 1972.


År 1978


Med tiden sökte man sig sakta fram i den enorma djungel av serier som marknadsfördes då. Vi barn var ju omättliga på dessa serier såklart. Barnprogrammen på tv:n var ju inte mycket att hurra för. Det var bara max en timme långt och då var det inte något tecknat man fick se inte. Nej, på sin höjd "Vilse i Pannkakan" med Staffan Westerberg, och några datorer eller video var det inte tal om heller. Så man fick helt enkelt nöja sig med sina Serietidningar och inget fel i det, inte alls.

Alltså provade man sig fram och här kommer nu ytterligare några exempel. En tidning som var populär både bland ungdomar och vuxna var Lilla Fridolf, som startade År 1960.


År 1968


En annan serietidning hette Acke och började komma ut År 1969.


År 1977


Helan och Halvan fanns också som tidning och började komma ut år 1963.


År 1979


Knasen var ytterligare en serie som jag tittade mycket i på den tiden. Den utkom för första gången År 1970.


År 1979


Den ständigt populära Åsa-Nisse fanns såklart också som serie och utkom för första gången År 1967.


År 1975


Vitsar var något som var vanligt i dessa serietidningar. Här kommer nu ett smakprov från denna tid.


År 1979


Men med tiden övergick jag till de lite tuffare hjältarna istället, som också hade egna tidningar. Här tex Silverpilen som startade År 1970.


År 1979


Tuffa Läderlappen som idag kallas "Batman", utkom för första gången År 1950.


År 1979


Så givetvis den fantastiska Stålmannen, som utkom redan år 1949.


År 1979


Även djungelns konung Tarzan, fanns som tidning och började komma ut såhär År 1965.


År 1979

Men om man var en sportintresserad kille, då läste man Buster, som utkom första gången år 1967.


År 1979


Jag som inte var så sportintresserad övergick istället till att läsa Fantomen. Den utkom första gången År 1950.


År 1980


Ville man ha det ännu tuffare och det ville man ju ett tag i ungdomen, så då läste man tex tidningen Pilot. Som började komma ut År 1965.


År 1979


Men efter mycket tittande, läsande och provande, så återgick jag faktiskt till min favorit som jag aldrig riktigt hade släppt under alla år. Nämligen "Madel Karlsson", allas vår egen 91:an.


År 1972

Tyvärr försvann nästan all min läslust till serietidningar när jag fick egna barn, man hade ju annat att tänka på. Som vuxen förälder läser man ju sagor för barnen och böcker för intellektet. Då faller liksom serietidningarna i glömska. Men jag måste ju erkänna, att man kan ju inte låta bli att smygläsa Fantomen varje morgon i dagstidningen (fniss). Så lite av barndomens livliga läsande går nog aldrig ur.

- Länge leve Serietidningen!

Om ni frågar mig.....


:-)