Att jobba med Industriunderhåll


Nu tänkte jag försöka svara på den där klassiska frågan, som man får regelbundet när man möter en ny bekantskap.

Vad jobbar du med egentligen?

Tomas och jag driver företaget TJ industriservice AB

Jo, så här är det. Jag och min bästa vän och arbetskamrat Tomas har arbetat tillsammans med underhåll av industrifastigheter och produktionsutrustning i 25 år nu och haft eget företag ihop i 10 år av dom. Vi har med åren blivit ett perfekt underhållsteam, efter alla dessa år av slit tillsammans, där vi ser våra olikheter som tillgångar i vår vänskap. Just att vi har olika utbildningar och personlighet, gör att vi kan lösa de flesta problem som uppkommer i industrins komplicerade värld.


El arbete i ett Ställverk

Felsökning på en tryckluft kompressor

Jag, el killen, som började min bana som installations elektriker på vanliga byggen och av en slump hamnade på en underhållsavdelning på gamla Kalmar Verkstad. Med tiden blev jag underhållstekniker istället med ansvar för el och felsökning på företagets utrustning.


Läcksökning på ett tryckluftsystem


Rör installation och reparation

Tomas, Mek killen, som var reparatör och som jobbat på Kalmar Varv innan det lades ned, hade också av en slump ett antal år innan mig hamnat på Kalmar Verkstads underhållsavdelning. Där började vi arbeta sida vid sida i många år med just industriunderhåll och så har det fortsatt sedan dess.


Felsökning på ett ventilationsaggregat

Mig svetsning

Termofotografering av motorlager

Reparation av tryckluft kompressor

När det dystra beskedet sedan kom att vår arbetsgivare då, Bombardier i Kalmar skulle lägga ned sin verksamhet, tog vi chansen att fortsätta med vår underhållsverksamhet, fast nu i egen regi. Därför är vi fortfarande kvar på vårt gamla industriområde. Där vi nu istället servar nya hyresgäster som har etablera sig.


Reparation av industribelysning i tak, (10 meter upp)

Brandlarmsprov

Reparation av sandventil

Tomas som är en rakt fram och driven praktiskt händig man, tycker ingenting är omöjligt. Med sina yrkeskunskaper han har inom både mek, vvs, svets och bygg, så går allt att lösa i Tomas värld. På ett eller annat sätt och det är en förmåga som driver hela vårt företag framåt.


Service av blästerventilation

Service av blästerventilation

Service av stationära batterier

Jag, som är betydligt mera tystlåten, strukturerad och tillbakadragen, får därför ta hand om den teoretiska biten i vårt företag. All dokumentation faller därför på min lott och inget konstigt med det, jag gillar det helt enkelt. För övrigt så sköter jag givetvis alla elektriska problem som uppkommer i vårt företag. Elarbetet har ju varit mitt yrke sedan jag slutade skolan.


Reparation av en Mig svets

Byte av en värmeventil

Utöver detta så hjälper vi varandra i massor av olika uppdrag. Vi underhåller mängder av utrustningar på både fastigheter och produktion, bland annat ventilationsanläggningar, brandlarmsanläggningar, tryckluftkompressorer, blästerutrustningar, värmesystem och belysningsanläggningar.


Service av en tryckluft kompressor

Kapning av en fläns

Det som kännetecknar vårt yrke är väl just det att man måste vara allsidig och flexibel, för man utsätts ständigt för nya komplicerade problem som måste lösas.


Reparation av värmeväxlare i ett ventilationsaggregat

Filterbyte i ett ventilationsaggregat

Sand blästring av stålbalkar


Så det korta svaret på frågan i början är: Allt inom industriunderhåll,
och det tänker vi fortsätta med en stund till.....

:-)