En pusselbit till om Brinck-Seidelin


Jag hittade ytterligare några intressanta tidningsurklipp om dansken Johan Christian Brinck-Seidelins aktiviteter här i våra bygder under 1800-talets mitt.

Har ni inte läst denna historia så gör gärna det här innan ni fortsätter:

Se här mitt första klipp från Aftonbladet den 3 oktober år 1851:




Utanför Hästenäs udde ligger Horsö som är den största ön i Slakmöres skärgård och vid denna tid fanns det på Horsö ett skeppsbyggnadsvarv som kallades just Hästenäs varv. 




Detta köpte och drev alltså dansken samtidigt som det på Gissemåla udde. En nyhet för mig. Men lyckan varade ju inte så länge som ni nu vet. Efter likviditetsproblem något år senare så fanns det ju bara en väg ut. Det blev aktion på hela Gissemåla varv.

Se här mitt andra klipp från Aftonbladet den 11 augusti år 1853:




Som ni nu ser så sålde han faktiskt alltsammans på en enda gång. Även huset han bodde i, och därmed flyttade han härifrån. Närmare bestämt till Kalmar. Så lyckan som skeppsbyggarmästare i våra bygder blev väldigt kort för vår käre dansk. Som vi för övrigt har uppkallat vår egen udde efter......

Danska Varvet.......

:-)