Sista skeppsbyggmästaren på "Danska Varvet"


Jag har skrivit om "Danska Varvets" historia förut. Är du intresserad? Läs här först:

Det är nämligen så att jag funnit lite mera information om just den sista delen av historien. Vi ska nu titta lite närmare på den sista mannen som byggde fartyg här på Gissemåla varav, alltså det vi idag kallar "Danska Varvets udde". Personen jag talar om är skeppsbyggmästaren Olaus Nordström.




Enligt mina källor så var Olaus Nordström född i Mönsterås år 1808. Han var sedan under 1860-talet en av Kalmar Läns mest kända skeppsbyggarmästare. Men innan han började bygga skutor på Gissemåla varv år 1866, kom han från Verkholmsvarvet i Mönsterås. Detta varv låg en gång i tiden på den norra sidan av Mönsteråsviken, nästan mitt emot Nynäs varvet (som idag endast består av en liten båthamn). 


Kalmar Tidning År 1868


Först ville Olaus bygga ett nytt skeppsvarv på udden Näsholm i Timmernabben (det som idag är Timmernabbens Festplats). Men han förlorade en marktvist mot en annan känd skeppsbyggare, Johan Nordström. Som därmed satte stopp för hans planer.

Här kan ni läsa om Näsholms historia:

Så Olaus fick anlägga sitt varv vid Gissemåla utskeppningsplats istället, som då var till salu. Året var då 1866. Året efter bosätter han sig själv i Nyemåla, alltså grannbyn till Gissemåla. 

På Gissemåla varv bedrev Olaus Nordström sedan skeppsbyggeri under några år med hjälp av ett 40-tal arbetare. En intensiv tid tar nu sin början.




De byggen som är mest kända är: 
Briggen John och Skonerten Tilly år 1866. 
Briggen Charles, Briggen Gerda och Skonerten Försiktigheten år 1867. 
Briggen Emma Sophia och Skonerten Anna Bertha år 1868.

Av de årliga rapporterna som kronofogdarna skickade in till landshövdingen så framgår det att inga fartyg byggdes efter år 1868 på Gissemåla varvet.

Men….Olaus Nordström byggde faktiskt några fartyg till............ 

Det sägs att han även byggde Skonerten Lars Johan år 1870 och Skonerten Anna Wilhelmina år 1871. Men här finns tyvärr några frågetecken, för det är inte exakt känt var i Timmernabben han byggde dessa två. Eller om han gjorde dessa helt inofficiellt på Gissemåla varvet. Men man vet i alla fall att de sista åren fick han likviditetsproblem.

Om detta berodde på att Olaus själv blev allvarligt sjuk, det har jag inte kunnat styrka. Men helt klart är att Olaus Nordström avlider i Nyemåla år 1873, endast 65 år gammal.




För att ni ska förstå vilken kunnig och allmänbildad man Olaus var för sin tid, så kan ni läsa här om själva yrket skeppsbyggmästare i detta intressanta klipp från år 1877.


Kalmar Tidning år 1877

Olaus Nordstöms varv, det sista på Danska varvets udde, går sedan i konkurs och detta visas här i ett klipp från år 1877. 




Efter denna sista bedrövelse så byggs det aldrig mera några fartyg på udden här. Platsen rensas upp och jämnas till. Man anlägger en ny fin badplats istället och all historia faller i glömska. Lite tråkigt är det, tycker jag. Idag finns inget på platsen som minner om denna storhetstid.


Danska Varvets badplats år 1966


Så slutar historien om det sista skeppsvarvet på denna udde som vi idag kallar
Danska Varvet......

:-)