De kommer vid Sjönöd


En uppvisning i sjöräddning anordnades i Mönsterås hamn nyligen och många sommarlediga människor ville titta på. Även jag, som ni kan se. Ett perfekt tillfälle för lite fotografering.




Man visade först ett exempel på hur en person i sjönöd kunde räddas ur vattnet. En av sjöräddarna fingerar här nödställd.




Med dagens moderna vattenskotrar går det väldigt enkelt att plocka upp någon. Ett effektivt och praktiskt hjälpmedel.




Sedan skulle nästa scenario spelas upp, lite längre ut i viken. En nödställd som ramlat i sjön långt ute till havs. Publiken väntade nu med spänning.




Den kom plötsligt dånande i luften direkt i från Gotland. Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter för "Search And Rescue". 




I Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för sjö- och flygräddning. Uppgiften efterforskning och räddning (Search And Rescue) ska kunna utföras dygnet runt inom det område som LSO – Lagen om skydd mot olyckor – och internationella överenskommelser anger.




Sjöfartsverket har ansvar för att det finns räddningshelikoptrar för statlig sjö- och flygräddning. Helikoptrar och besättningar utgår från baser i Umeå, Norrtälje, Ronneby och Göteborg. Från och med den 1 april 2016 är även Sjöfartsverkets bas i Visby bemannad.




Helikopterbesättningarna består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen senast 15 minuter efter larm vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta.




Dessa besättningar är superproffs på att rädda människor till havs. En av de viktigaste personerna är ytbärgaren, som är helikopterns förlängda arm till den nödställda under en räddningsinsats. För att ytbärgaren ska vara väl förberedd på en sådan här situation har han/hon en gedigen utbildning och regelbunden träning bakom sig. Många av de ytbärgare som idag tjänstgör på Sjöfartsverket har en militär ytbärgarutbildning.




De gör räddningsuppdrag längs hela Sveriges kust, men man har även samarbete med alla grannländer. Därför sker insatser i hela Östersjön. Man var nyligen på ett uppdrag i Lettland till exempel. 




Pilotens uppgift är att tillsammans med en pilotkollega, på säkraste sätt, flyga helikoptern för att möjliggöra en sjö eller flygräddningsinsats från luften.  Pilottjänsten har två kategorier, Styrman och Kapten.  Styrman har samma uppgifter som Kaptenen när man flyger. Kaptenen har dock alltid det formella ansvaret för den operativa verksamheten. 

Alla i besättningen bor på flygbasen i en vecka åt gången och utför ständiga uppdrag och övningar varje dag.




Ny och modern teknik gör det även möjligt att operera i mörker. Då flyger piloterna med nattkikare, alltså så kallade "Googles".




Uppdraget slutfört..........

Vilken tur att vi har dessa hjältar som ständigt står till allas förfogande vid en olycka.

:-)