Fototips från Ölands södra udde


Eftersom det gick så bra för mina foton i vykortstävlingen i Timmernabben, så tänker jag nu ta tillfället i akt och snacka lite landskapsfotografering. Det är ju trots allt en fotoblogg......


 


Nästan alla fotograferar idag, på ett eller annat sätt. Kamerametoden varierar bara. Antingen med mobiltelefon, kompaktkamera eller systemkamera. Oavsett metod så finns det vissa saker man bör tänka på för att inte misslyckas helt med sina landskapsfoton och framför allt få foton man är nöjd med.

Därför tänkte jag nu ge er några fototips..... Några saker som kan vara bra att tänka på när ni nästa gång besöker ett intressant resmål som ni vill föreviga. I mitt fall blev det ännu en gång Ölands södra udde, en lite gråmulen sommardag med dis i fjärran. Alltså mindre kontraster, blekare färger och mjuka skuggor.

Har man nu då ändå kameran med sig på sin resa, så kan man ju lika gärna ta en genomtänkt bild, eller hur?

Oftast är det just här det brister för de flesta. Man tänker inte, utan går direkt fram till attraktionen och kameran åker fram och, Klick.....




Visst......det kan vara en helt okej bild, som ett komplement till de andra men den blir lätt tråkig. Eller hur? Du tänkte tyvärr inte innan du tryckte av.

Då kommer första tipset:
  • Planera din bild. Gå lite längre ifrån, för att få en bättre överblick. Är då föremålet långt, som i det här fallet, vrid då kameran. Då blir helheten betydligt bättre.




Perfekt....

Då har du fått en klassisk turist bild på Långe Jan. En helt okej bild som redan 100 000 andra turister har tagit........ Alltså vill man kanske få en lite intressantare bild, men då krävs det lite mer tanke. 

Nästa tips blir därför:
  • Gör som proffsen. Försök att rama in föremålet med något. Flytta dig till rätt position. Sätt något iögonfallande både i förgrunden och i fjärran. Då vaknar bilden plötsligt till liv och blir betydligt intressantare.




Visst händer det något?

Ja, skillnaden är att det plötsligt blir en vy. Alltså ett vykort. Bara för att jag tänkte till lite innan jag knäppte av, så fick jag en snyggare bild. Ska vi nu ta det till nästa nivå så krävs det ytterligare funderingar.

Nästa tips kommer här:
  • Tänk utanför "boxen". Hitta istället en ny plats att stå på, där vyn blir något annorlunda och som ligger utanför det vanliga turiststråket. Alltså samma föremål men från ett annat håll.



Du kanske vill förstärka denna ödsliga känsla som du nyss fick när du kom till platsen. Fundera då först på vilka ytterligare känslor du vill förmedla. Sedan skrider du till verket.

Nästa tips är därmed:
  • Försök visa platsens känsla. Ölands södra udde är egentligen en väldigt ödslig utpost här mot havet. Försök då att förstärka den känslan. Så i mitt fall blev det "Ensamt, Kargt och Ödsligt". Känslan av ett fågelperspektiv fick jag med hjälp av ett fågeltorn i utkanten av Ottenby lund.



Sedan kan man såklart även visa denna ödslighet med den lite klassiska bilden "Ensamma trädet". Funkar som ett bra komplement, bara för att trycka lite extra på hur enormt ödsligt det känns här.




Har man tiden och lite blick för detaljer i landskapet, då kan man få fantastiska bilder i nästan alla väder. Skillnaden är bara att färger och ljus ger olika känslor, glöm inte det. Så mitt råd är experimentera....det lönar sig.

Men mitt i allt planerande av din landskapsbild......kom ihåg att vara beredd på det oförutsedda. Dessa ögonblick är ofta lika sevärda som den planerade bilden. Så håll din kamera redo. Ett ögonblick senare kan det vara försent.......




Visst är det "Ko oolt" att fotografera. 

Eller hur......

:-)