Svensk flyghistoria finns här


Är du teknik intresserad eller bara gillar Svensk historia som jag? 

Då kan jag med varm hand rekommendera detta besöksmål. I mitt inlägg "Nödlandning med en historia" nämnde jag i slutet just denna platsen. Är du nyfiken, så läser du den först här: http://johansfotoblogg.blogspot.se/2015/02/nodlandning-med-en-historia.html

Nu har jag alltså själv äntligen varit där.......och det gav verkligen mersmak. Platsen är Flygvapenmuseum i Linköping.




Ett underbart nytt och fräscht besöksmål med enormt mycket att titta på. Här kan man strosa omkring en hel dag om man vill och ändå inte hunnit fördjupa sig i allt. Man kan läsa och studera, titta på filmer ur historien, samt experimentera och prova på. Men framförallt titta på många vackra riktiga flygplan i naturlig storlek.




Här finns verkligen hela svenska flyghistorien representerad. Riktigt gammalt och enkelt varvas med nyare och lite större. 




Till ännu nyare och ännu snabbare. Ja, här finns helt enkelt det mesta inom det Svenska flygvapnet.




Även riktiga bjässar visar sig från den bästa sidan, med dekorativ belysning. Allt för att visa sin skönhet.




Ska vi avslutningsvis snacka lite fotografering, så går det ju som ni ser att ta bilder på fri hand här i mörkret utan ett stativ, men det är lite knepigt pga det dåliga ljuset. Alltså en utmaning för den hågade, men väldigt kul.

Detta besöksmål tilltalar en riktig smålänning som jag.

Inträdet är faktiskt helt gratis........

Otroligt men sant....

:-)