Fynden i Nyemåla


Har ni någon gång hängt upp er på någon liten detalj som ni sedan inte kan släppa?

Jag har det. Man återkommer ständigt till samma fundering........Varför.....

I mitt fall rör det sig om en detalj i Timmernabbens historia som jag inte riktigt fick ihop. Om ni läst mina historier om Nyemåla och Gissemåla, så kanske ni vet vad jag talar om. Men nu har jag löst problemet. Därför ska jag nu delge er resultatet.

Det jag hängde upp mig på var.......


Smittegårdsområdet i norra Timmernabben


Varför har man bara funnit Arkeologiska bronsåldersfynd i Nyemåla och inte i Gissemåla? Inte ett enda faktiskt. I samband med etableringen av nya Smittegårdsområdet fann man dessa enda fynd (se röda pilen).




Jo, svaret hittade jag på ett helt annat ställe, i samband med mina historiska forskningar. Allt handlade såklart om havsnivån. 

För går vi tillbaka till Bronsåldern i våra bygder, så var havsnivån mellan 7 till 10 meter över dagens nivå. Vilket medför att Nyemåla låg precis på strandkanten, medan Gissemåla låg helt under vattenytan. Därav hittar man endast fynd i Nyemåla, för där levde det människor vid denna tid.




Alltså skulle det se ut såhär, om vi tänker oss tillbaka. Då talar vi om åren 1800 till 500 före Kristus och redan då bodde det faktiskt folk här i Nyemåla (Smittegården). Visst är det en häftig tanke.


Nyemåla fotograferad från fotbollsplanen


Tänk vad man kan lära sig av lite historia......

:-)