Solberga kvarn




Dess historia är idag helt bortglömd av de flesta......därför är den inte omskriven någonstans heller. Men jag vet att den har funnits. Kvarnen som stod här vid denna lilla bäck på 1700-talet och tillhörde byn Solberga i Ålem socken.




Hur kan jag då veta att kvarnen verkligen har funnits över huvud taget?

Jo, jag fann den utritad på en gammal karta från År 1748. Då som ett obetydligt litet hus vid bäcken. Detta fick mig såklart att gå i spinn, eftersom ingen berättat om denna lilla kvarn förut.


Solberga by År 1748

Den gröna pilen visar hur Solberga by såg ut År 1748. Endast fyra gårdar tätt tillsammans, samt tre små torpstugor straxt nordost om själva bykärnan.

Den röda pilen visar den lilla kvarnen, som bönderna i Solberga använde.

När den uppfördes vet alltså ingen.......för detta är den tidigaste karta man kan finna över Solberga by. Men går vi fram ytterligare 44 år, till året 1792. Då har kvarnen plötsligt försvunnit från platsen.


Solberga by År 1792

Den gröna pilen visar Solberga by År 1792. Gårdarna är de samma, men ladugårdarna och uthusen har blivit flera.

Den röda pilen visar var kvarnen förut låg. Nu är huset borta. Men en extra å fåra i bäcken syns tydligt fortfarande.

Nåväl, jag ville finna området idag, så ett detektivarbete tog sin början.

Problemet är att E22:an nu dragits precis förbi platsen. Varpå de få rester av en husgrund som borde finnas, troligtvis grävts bort. Men jag gav mig ändå ut på en vandring genom den vackra skogen.




Visst fann jag platsen.......

Delvis uppgrävd och omändrad. Men mängder av stenar och små murar fanns kvar under mossan, som minner om något som funnits här för mycket länge sedan.




Å fåran mynnar ut i en liten vackert porlande bäck straxt intill den stora vägen E22, där bilarna ständigt dundrar förbi.




Står man i närheten av den gamla kvarnens position, så kan man faktiskt se Solberga skymta i fjärran.




Då undrar man ju såklart. Varför är inte denna kvarn omnämnd i någon historiebok?

Jo, troligtvis pga dess lilla format. 

Det var faktiskt vanligt att bönderna i byarna på denna tid gick samman och byggde dessa små lokala skvaltkvarnar.


Principskiss över en Skvaltkvarn

Kvarnen användes sedan endast av de närmaste gårdarna och registrerades inte, eftersom de oftast var placerade i en liten bäck på den egna marken. Användningen var såklart väldigt begränsad pga det lilla vattenflödet.

Men när de större kvarnarna i Alsterån byggdes ut, då försvann dessa små skvaltkvarnar efter hand.

Idag är detta endast ett roligt och intressant minne från förr....

Då....helt nödvändigt för att överleva....

:-)