Ålemsbilder från förr




Jag har skrivit om platsen förut........men visst är det kul med lite nostalgi. Bara för att kunna minnas, fascineras, imponeras och njuta av dessa ögonblicksbilder från en svunnen tid. Just detta fotot är taget År 1920. Med en vy över den centrala delen av Ålem stationssamhälle.

Då fanns fortfarande de gamla husen kvar med sina original fasader. Mycket häftiga tycker jag. Har du missat mitt gamla inlägg om platsen? Klicka här:


Åren gick och nya tankar och idéer kom in i bilden. Bankhuset blev för litet och försvann. Resultatet blev ett nytt modernt hus på samma plats, som för övrig står kvar än idag.



Själva stationshuset i bildens mitt, var från början en enormt vacker byggnad som ni kanske förstår. 

Har ni missat mina tillbakablickar? Se här:


Här kommer ytterligare ett exempel på detta från År 1926. Visst var det stil på husen då, med alla spiror på taken.




Ja, jag älskar gamla foton från förr.....

:-)