Varvsarbetare på 1800-talet

Reparation av fartyget Torpado


Jag har ju skrivit många berättelser om varvsepoken i Timmernabben, men haft svårt att finna några bra foton på de som utförde själva arbetet med dessa fartyg. Alltså den råbarkade varvsarbetaren. Men så fann jag en fantastisk bild från Kalmar Varv, som visar ett smakprov på denna skickliga yrkeskår.


Varvsarbetare på Kalmar Varv år 1892


Fartyget som skadats efter en kollision heter Torpado av Kristianopel och året är 1892. Alltså samtida med skeppsbyggeriet i Timmernabben. 

Tittar man lite närmare på bilden, så kan man förstå dessa mäns slitna ansikten. Det var såklart ett enormt tufft kroppsarbete att reparera ett såhär stort skepp bara med handkraft. Då ska vi även lägga till att det skedde året runt, ute i det fria med enkla medel precis nere vid havet. På vintern var det alltid enormt kallt och blåsigt här. På sommaren ofta stekande varmt, utan skydd för solen och kläderna var i stort sett de samma. 


Varvsholmen i Kalmar år 1892


Redan under medeltiden bedrevs det faktiskt varvsverksamhet här på Varvsholmen. År 1679 hade Karl XI låtit bygga ett örlogsvarv ute på den lilla ön. Genom åren har olika bolag tagit över Kalmar Varv, tills det till sist gick i konkurs år 1980 på grund av att ägarna inte hade betalat för de båtar som byggdes. Ett försök till rekonstruktion gjordes men misslyckades. Kalmar Fartygsreparationer AB köpte Varvsholmen men avvecklades år 1987.


Fartyget Frej av Vånevik


Ytterligare en härlig bild från 1800-talets slut på samma plats. Fartyget som nu repareras är Frej av Vånevik. Det är en bitande kylig vinterdag och man kan tydligt se snö på marken och byggställningarna.

Ja, det var ingen barnlek att vara varvsarbetare på 1800-talet.