När järnvägen kom till Ålem

Ålem station år 1897


Kalmar-Berga banan finns fortfarande..... och är idag ett givet inslag i vår bygd. Men så har det inte alltid varit.

Ibland undrar man ju hur allt började. Jag gjorde det. Så efter mycket grävande i det förflutna, fick jag alla pusselbitarna på plats.

Därför ska jag nu berätta hela historien om......"När järnvägen kom till Ålem."


Järnvägen är fortfarande en given del av Ålem


Diskussionerna hade hållit på en längre tid bland ortsbefolkningen här på Smålandskusten. Vara eller icke vara. Men så sommaren år 1894 mynnade allt ut i ett riktigt stormöte här i lilla Ålem. Då närvarade 200 personer från hela regionen.


Sommaren år 1894


Bolaget Kalmar läns östra järnvägsaktiebolag bildas nu, och man ansöker om tillstånd att få bygga en järnväg här i skogarna.

Tiden gick...... så på hösten år 1894 kom ett Telegram från Stockholm.....


Hösten år 1894


Aktier tecknas för 600 000 kr och äntligen kunde man, den 6 augusti år 1895, hålla en riktig bolagsstämma. Den första styrelsen bestod av landshövding Fagerlund, friherre Christopher Rappe, disponent John Jeansson, kapten W Jung samt major C G Hult. Slutfinansieringen ordnas genom ett banklån på 1 200 000 kr.

Ingenjör Carl Jehander tecknade entreprenadavtal om banans byggande.

Därmed började upphandlingen av allt manskap och material som behövdes. Det krävdes såklart mängder av folk, men även massor av virke. Se denna härliga efterlysning från den 26 Februari år 1896....


26 Februari år 1896


 I Mars år 1896, kunde banan äntligen börja byggas.......

Det var ju inte alla som var nöjda med att man byggde järnväg här på ostkusten. Se denna roliga artikel som publicerades den 10 September år 1896. Precis när ett fartyg med slipers anlänt till Oskarshamns hamn.


10 September år 1896


Mene, betyder: "Gud har räknat ditt rikes dagar och gjort ände på det."
Tekel, betyder: "Du är vägd på en våg och befunnen för lätt."

Ja, han var lite smått bitter på alla tokerier har i skogarna denne man....

Rallarna höll nu på för fullt med det enorma arbetet med att fälla skog, bygga banvallar, lägga ut slipers och räls. Allt utfördes med enkla redskap. Men framförallt kroppsarbete....


Rallare bar först ut slipers


Rallare bar sedan ut rälsen


Rallare slog sedan fast räls och slipers med handkraft

Rallarna var ofta nomadiserande grovarbetare, väpnade med spett och borr, korp och spade, utrustade med storväst och mollskinnsbyxor, goda kroppskrafter och äventyrslust. De sökte sig dit varhelst en järnväg skulle byggdes.

Men varför tog man sig då frivilligt ett så slitsamt yrke?

Jo, dom var ofta från början bonddrängar och torpare pojkar som ville bort från sitt gamla liv. Då var detta ett billigare alternativ än Amerikabiljetten och många hoppades på att slippa förtryck och fattigdom.....

Så i mars år 1897 började man även tillsätta tjänsterna på de olika stationerna längs banan.


Mars år 1897


Det var ju inte bara järnvägen och stationshusen som skulle byggas. Även lokstallar. Detta skulle upphandlas på ett riktigt sätt, så man satte in en annons. Såhär såg den ut...


Mars år 1897


På sommaren år 1897 meddelade man hur arbetet fortskred. Man närmade sig Ålem ifrån söder. Men även ifrån norr, för det var nämligen så att man skulle mötas precis här i vår socken.


Sommaren år 1897


Men var exakt knöt man sedan ihop Kalmar-Berga banan då?

Jo, precis här i Kaggetorp skogen möttes man och såhär ser denna sträcka ut idag.....


Kaggetorp mot söder


Kaggetorp mot norr


Då kan man ju undra om allt gick smärtfritt under byggtiden?

Svaret är då, nej.

Ett flertal olyckor rapporterades. Här är en av dem.....


Sommaren år 1897


Byggandet var nu i full gång överallt längs Kalmar-Berga banan. I Augusti meddelade man hur arbetet fortskred med stationshuset i Ålem.


Augusti år 1897


Alla stationerna blev inte helt färdiga i tid till starten. Jag återkommer till detta.

I Oktober kom så meddelandet som alla väntat på. Nu såg man fram emot invigningen.....


Oktober år 1897


Ja, så blev det. Det första persontåget började rulla i mitten av November år 1897. Precis som man lovat.


Publicerat den 19 Oktober år 1897


Arbetet fortsatte in i det sista, för att få alla stationerna klara till den ståtliga invigningen. För storslaget var precis var det skulle bli när Kalmar-Berga banan senare invigdes.

Men alla var ju liksom inte vana vid dessa vidunder i skogarna. Se här...


9 Oktober år 1897


Inför den annalkande högtidsdagen lanserades även en unik Tågtidtabell. Den såg ut såhär...




En officiell inbjudan gick även ut i tidningarna. Alla som ville kunde deltaga i denna storslagna fest.




Läs nu och begrunda den målande beskrivningen av hela händelseförloppet denna historiska dag den 1 December år 1897.......













En fantastisk berättelse, eller hur.... 

Men vad hände sedan?

Jo, den första stora förändringen i Ålem socken var att man ändrade Posten.


Publicerad den 10 December


Sedan började tågen rulla i en strid ström förbi Ålem. Järnvägens etablering fick enorm påverkan på hela socknen. Nu började industrin växa på allvar. Det gick nu snabbt och lätt att frakta både folk och gods. Detta gjorde att även Ålem stationssamhälle började växa. För vid denna tid fanns nästan ingenting här mer än tre byggnader. Stationshuset, hotellet och banken. Allt byggt på Gunnarsmåla ägor.

Har du missat detta? Läs då här:

Efter några år hade Ålem stationsområde blivit en central punkt i vår socknen. Hit kom alla. Det blev en naturlig samlingsplats. Tågen kom och gick allt tätare.


Stationshotellet och banken

Den nya turlistan såg ut såhär.....




Om man förstorar bilden går det lätt att se vilka Lok som passerade Ålem. De hade alla ett individuellt nummer. Så vi tar nu en titt på morgonturen med sitt unika Nr: 21.

Såhär såg lok nr: 21 ut i verkligheten, med lokföraren i hytten och stinsen utanför. Häftigt va....


Lok nr: 21


Se nu på bilden här under....

Här kommer loket pustande och dånande igenom vår socken. Marken skakade. Lok nr: 21 här försedd med både godsvagn och personvagnar.

Då tillhandahölls tre olika vagnsklasser, där första klass motsvarande den högsta graden av komfort, medan tredje klass vanligen hade endast träbänkar. Andra klass var då en mellanform.


Lok nr: 21


Ni undrar säkert.... hur var man klädd på den här tiden när man skulle åka tåg.

Jo, finklädda såklart. Det var ju en högtidsstund för alla..... 




Damer i stora hattar och herrar i kostym. Kalmar-Berga banan hade nu fått en avgörande betydelse för utvecklingen av hela vår bygd.


Ålem station år 1902


Det roliga är att den finns kvar än idag.....

:-)