Foto sommaren år 2020

Flugsnappare

 

När Corona pandemin tog oss i ett järngrepp, så blev sommaren lite annorlunda än den brukar vara. "Hålla avstånd"... var det som gällde. Även om det var lite si och så med det ibland. Många gick på semester som vanligt och stannade därmed kvar i Sverige. Därför tog man sin tillflykt till varenda litet närliggande turistmål, vilket gjorde att folktätheten blev betydande på sina håll. 

Men, men... Allt flöt stilla och lugnt förbi för min egen del trots allt.

Hur som helst.....


Svensk sommar


Sommar, sol och fotografering blev det ju även i år och det med långt anstånd i mitt fall. För jag slog äntligen slag i saken och investerade i ett nytt super teleobjektiv. Lyckan var därmed gjord för en fotonörd som jag.


En "sur" liten svala


Så nu var det bara att sätta igång och öva, för att få till den där rätta känslan i bilderna. Att fotografera på långa avstånd kräver lite annorlunda taktik än med kortare brännvidder.





Här gäller det att hålla väldigt stilla för att inte tappa skärpa. För avståndet förstärker minsta rörelse. Men även förstå vad ljuset och skärpedjupet gör vid olika avstånd.


Kustbevakningen i fjärran utanför Öland


Med ett gigantiskt omfång från 60 upp till 600 mm kan jag nu knäppa allt från landskap till fåglar. Riktigt kul. Men det har ju såklart en nackdel....."Vikten". Starka armar får man på köpet...


Vy över Alsterån vid Broholm i Ålem


För att få till en stor och vacker bild i fullformat krävs först och främst en blick för bilder såklart. Men även skärpa, skärpa och åter skärpa. Missar man den "lilla" detaljen, så funkar bilden bara i en mobiltelefon. Vid större format så blir resultatet bara en suddig katastrof...


Fjäril fotograferad med teleobjektiv


Därför lägger jag mycket energi på bildskärpan. Mina bilder ska kunna förstoras till 100 procent och ändå vara kristallklara. Detta kräver disciplin. Missar man något vid fotoögonblicket, så är bilden förlorad. Alltså är det övning och åter övning som gäller..... och övning får jag regelbundet.....


Sopbil fotograferad med teleobjektiv

Som tur är så ingår fotografering i mitt jobb. Jag är även lastbilsfotograf åt sopbilstillverkaren Norba i Kalmar. Här får man slipa på sina färdigheter i alla väder, vilket är en extra kul utmaning.


Långe Erik fotograferad från Grankullavik, avstånd 4 km

Att fotografera på långa avstånd låg alltså lite i focus denna sommar. Som här över till exempel. Handhållet med ett avstånd på 4 km till målet. Det enda som stör här är värme dallret i luften.


Blå Jungfrun fotograferad från Öland, avstånd 10 km.

Även denna bild är tagen handhållen en vacker dag från Öland. Detta är Blå Jungfruns norra del. Ser ni turistbåten från Oskarshamn till höger i bild. Avståndet är 10 km och skärpan är perfekt. Kul...

Det blev ju såklart mycket fågelbilder denna sommar. Ett utmanande övningsobjekt som tar till flykten så fort man försöker ställa in skärpan.








Min passion för havet gjorde att även några fiskebåtar fastnade på bild. Just bara för att dom är så vackra.







Ja, och så finns det ju riktiga fartyg också som gick att pricka. Här nedan Europa 2 när hon låg utanför Kalmar. Fotograferad från slottet. Ett gigantiskt skepp som tonar upp sig i soldiset. Taget i motljus.


Europa 2

Sommaren 2020 var mitt i Corona pandemins härjningar.

För mig blev det ändå en "lång" och härlig foto sommar....


:-)