Historien om Timmernabbens första bilfärja... Nordfart

 

Fartyget Nordfart i Kalmarsund. Ett fotografi skänkt av Fred Peterson.

Jag har skrivit "Historien om bilfärjan Borgholm" förut och hur hon började gå mellan fastlandet och Öland år 1965. Men detta var faktiskt inte det första fartyget som började föra över bilar från Timmernabben till ön på andra sidan sundet. Nej....Nej....

För fartyget Nordfart, som ni ser på bilden här över, transporterade redan sommaren år 1957 regelbundet människor och bilar från Timmernabben över till Borgholm.

Man hade då möjlighet att ta upp till 15 bilar och totalt 100 passagerare ombord. Det är svårt att förstå detta idag, för Nordfart var faktiskt ingen riktig bilfärja över huvud taget. Men trots detta gick hon även mellan Mönsterås och Borgholm med jämna mellanrum och lastade både bilar och folk. Under juli periodvis tre turer per dag. 

Varje tur tog 1 timme och 45 minuter. Men ingen servering fanns ombord.

Nordfart var byggd i Holland som ett vanligt lastfartyg i stål år 1916 och hette från början Jantiena. 

Hon köptes år 1918 till Göteborg och döptes då om till Nordfart III.



Nordfart på 1930 talet


Ägare mellan åren 1920-51 var Ströms Bruks AB och hemorten var Stocka. År 1933 fick hon slutligen namnet Nordfart.



Nordfart år 1951


Ägare mellan åren 1951-53 var ett partrederi med huvudredare Helge Källsson. Hemorten var Lidköping.



Nordfart år 1953


Ägare mellan åren 1953-57 var ett partrederi med huvudredare Sture Schött. Hemorten var Degerhamn.


Nordfart år 1957


Ägare mellan åren 1957 till 1964 var Evert Palmberg, med registrerad hemort Degerhamn, Det är nu hon börjar frakta passagerare och fordon från Timmernabben till Borgholm om somrarna. Inga krusiduller här inte. Bilarna ställdes helt enkelt på däcket över lastrummet och passagerarna fick hålla till godo med den plats som blev över. Se översta bilden...

Övrig tid av året gick hon som vanligt lastfartyg.



Bilfärjan Borgholm


Men så plötsligt år 1965, börjar bilfärjan Borgholm trafikera samma turer istället. 

Varför....kan man ju undra?

Har du missat hela historien om Bilfärjan Borgholm, läs då här:

https://johansfotoblogg.blogspot.com/2015/05/historien-om-bilfarjan-borgholm.html


Men vad hände med Nordfart då.... och varför fortsatte man inte?

Jo. Här kommer förklaringen...

Vintern den 8 december år 1964 var Nordfart istället lastad med ytong sten och på resa från Grönhögen till Stockholm. Då i 17 sekundmeters kuling, när fartyget vid 11:30-tiden befann sig ca 800 m från Dämmans fyr i norra Kalmarsund får de plötsligt en brottsjö över sig, varpå lasten förskjuts. Detta pga. nedisning på däcket och fartyget får svår slagsida. 


Vinter vid Dämmans fyr


Lotsarna på Dämman ser hela händelsen, men vädret är för hårt för dem att ge sig ut i, så de tillkallar sjöräddningen. De båda ombordvarande på Nordfart, skepparen Albert Jansson från Grönhögen och Åke Wahlqvist från Byxelkrok, stannade kvar ombord så länge som möjligt. Sedan de hamnat i vattnet lyckades de få tag på vrakrester från det sjunkna fartyget. 

Har du missat historien om Dämmans fyr, läs då här:

https://johansfotoblogg.blogspot.com/2017/02/historien-om-dammans-fyr.html


Då de tillkallade sjöräddningsbåtarna väl kom till platsen, fann man först inga spår efter besättningen. Inte förrän efter 40 minuter hittades de, ordentligt nerkylda.


Lotsbåten Kalmar


Efter nästan en timme i det kalla vattnet var ”Kalmar” framme och kunde plocka upp och rädda de skeppsbrutna. De två ombordvarande räddades alltså, men fartyget gick till botten och ligger nu på drygt 20 meters djup.


Nordfart´s vrakplats


Vrakplatsen vid Dämmans fyr


Nordfart har en längd på 31,09 m och en bredd på 5,37 m. Ett djupgående på 2,02 m och en vikt på 122.21 brutto ton. Hon är lastad med 150 ton lättbetongblock.




Vraket ligger idag på 24 meters djup, men den förliga masten sticker upp 9 m. Vraket är helt intakt. Endast styrhytten är borta. Lasten ligger fortfarande kvar i lastutrymmena. Dykare säger att vanligtvis står det mycket torsk inuti och omkring vraket. Ett vrak som många tycker om att dyka på än idag.


Så tragiskt slutade tyvärr historien om Timmernabbens första bilfärja Nordfart......

:-)