Lastbilar, lastbilar och åter lastbilar



Jag har berättat om min relation till lastbilar förut. Det ligger liksom i generna hos mig. För jag växte ju praktiskt taget upp i en lastbil. Allt i min tidiga barndom kretsade kring just lastbilar. Då kan man kanske tänka sig att även jag skulle blivit Åkeriägare, precis som min far och farfar. Men så blev det tyvärr inte........ fast kopplingen till lastbilar finns otroligt nog kvar i mitt liv fortfarande.

Har ni missat min historia om "Åkeriägarens grabb" så läs den här:

Det var faktiskt mitt fotointresse som återkopplade till min barndoms rötter. Hastigt och lustigt fick jag frågan om jag inte kunde fotografera lite nya sopbilar, och då helst i ett vackert Kalmar landskap. På den vägen är det..... Nu plåtar jag regelbundet dessa skönheter och njuter i fulla drag av det. 




Man lär sig ständigt nya saker som man bör tänka på. Det är ju mycket som spelar in. Vädret, ljuset och alla störande saker i omgivningen som man inte vill ha med på bilden.




Haken är...... att jag inte kan välja tidpunkt för fotograferingen. Strax innan bilen ska levereras, blir jag kallad. Då får det liksom vara vilket väder som helst. Detta ger såklart uppdraget lite extra krydda.




Nu har jag snart fotograferat i alla typer av årstider och förutsättningar, vilket varit en utmaning, men enormt utvecklande.




Det är inte så lätt som man kan tro. Knäppa några bilder kan ju vem som helst, kan man ju tycka. Visst, men ställs det krav på att bilden ska vara både vacker, intressant och även ha bra skärpa, då blir det plötsligt värre.




Fotografera produktbilder kan vara knepigt värre. Men det viktigaste är först och främst att förstå vad man vill visa med just detta objektet. Typ.... storleken, konstruktionen eller någon viss detalj som är unik för just denna bilen.




Sedan är det bara att släppa lös kreativiteten. Byta vinklar och avstånd, samtidigt som man hela tiden tänker på vad som kommer med i bakgrunden.




Jag tar oftast ett helt gäng med bilder, minst ett 100-tal. När jag sedan kommer hem, görs först en grovsortering, varpå en lite noggrannare kontroll görs där varje detalj granskas.  Därefter sker bildredigering av varje bild med stor omsorg.




Helst vill man ju få fram den där lilla extra kicken i varje bild. Det ska kännas att detta är en ny snygg produkt, som man gärna skulle vilja ha.




När jag väl är färdig, så får min uppdragsgivare ett 10-tal bilder i olika varianter. Där jag försökt visa just denna variant från sin bästa sida. Mina bilder används sedan fritt av företaget till webben, utskick, reklam, tavlor och bildspel. Mycket kul tycker jag.....




Till sist vill jag tacka min uppdragsgivare som gav mig chansen. Man kommer rätt långt bara med ett brinnande intresse för fotografering och kärleken till lastbilar.

Jag vet....
Det ligger liksom i generna....

:-)