Mystiskt röse



De finns lite här och var i landskapet. Vissa är små, vissa är stora. Oftast är de från Brons eller Järn åldern. Dessa oansenliga och tysta stenrösen som oftast vilar på en historia. Många har jag koll på pga min forskning i Ålem socken..... men just denna är ett stort mysterium. Jag kan inte finna ett enda gammalt dokument som förklarar varför denna hög ligger här och varför. Den är stor och pampig, nästan som en enorm stengrund fylld med ett berg av sten. Röset ligger vackert beläget bara ett stenkast från Alsterån. Varje gång jag passerar här med kamera så väcks mina funderingar. 

Kan det möjligen vara en spillra sedan Tegelbrukets tid i Kaggetorp..... 
Har ni missat historien? Läs här:

Har den möjligen kommit dit ännu tidigare..... eller är den helt enkelt en modern företeelse...... Kanske en kombination av de båda......


Ja, vem vet.....

Ännu ett mystiskt kvällsfoto fick jag i alla fall :-)