Finurlige Eskil



När jag skrev historien om Åkeriägare Eskil Myrberg i Timmernabben och alla hans lastbilar för några år sedan. Så antydde jag att det finns mycket mera att berätta. Just därför tänker jag nu ge er en anekdot ur min farfars liv, som till och med blev uppmärksammad i tidningen Mil år 1957.


Chaufför och Åkeriägare Eskil Myrberg


Har du missat historien om Eskil Myrbergs Åkeri, så läs här först:




Denna lilla berättelse symboliserar rätt väl Eskil som person. Precis som han var. En driven företagare, men framför allt en mycket finurlig man. I hans värld fanns inga misslyckanden, inget var omöjligt. Allt gick att lösa.

När Scania-Vabis journalister fick höra om denne uppfinningsrike Åkeriägare från Timmernabben. Då ville de såklart skriva om hans kreativa förmåga i sin tidning. Så historien blev nedtecknad på en helsida i bästa serieformat.

Läs och begrunda nu historien från år 1957 om "Myrberg special"..........
Klicka på bilden för att förstora:




Ja, det är inte många som får en så konstig idé, att försöka slita igång en lastbil med bara kätting och handkraft. Detta var såklart på den tiden då det saknades både mobiltelefoner och kommunikationsradio i bilarna. Så blev man strandad mitt ute i skogen, var det bara att finna en lösning på problemet.....

Och det gjorde Eskil när han uppfann en "Myrberg special".....

:-)