Mystiken kring Nödlandningen har klarnat

Flygplanstypen J 9


År 2015 skrev jag en spännande historia om ett haveri i Ålem socken som börjar såhär:

”Ett Jaktflygplan av typ J 9 tvingades nödlanda utanför Timmernabben den 13 september 1946. Föraren kunde räddas.”

Har du missat den, läs då här först:

Då fann jag nästan hela historien om denna J 9 och gladdes mycket över det. Men en sak har jag grubblat på sedan dess. Exakt var hände det? Ingen verkar veta.....

Men jag har fortsatt att gräva i arkiven och tillslut kommit ännu närmare sanningen. Första ledtråden i händelseförloppet förklaras här i en artikel i Svenska Dagbladet lördagen den 14 september år 1946. Alltså dagen efter själva olyckan.




Detta förklarar delar av räddningsaktionen. Löjtnant Elofsson lättade snabbt från F 12 i Kalmar med sin B 17 för att söka efter den nödställde.


Flygplanstypen B 17


Samtidigt lättade en flygbåt från Karlskrona av typ DO 24, som i Svenska Flygvapnet kallades TP 24 och utförde spanings- och sjöräddningsuppgifter över hela Östersjön.


Flygplanstyp TP 24

Motortorpedbåten som var på genomresa i Kalmarsund och som fick i uppdrag att rädda den nödställde flygaren var av typen T 31.


Motortorpedbåt T 31

Ytterligare en artikel, fast nu i Trelleborgs Tidning. Dagen är den samma, alltså den 14 september år 1946.





Nu vet vi stora delar av själva händelseförloppet, men en fråga återstår fortfarande.......

Var i Kalmarsund hände det?

Jo, jag fann ännu en artikel, men nu i Dagens Nyheter. 

Journalisten som skrev ner olyckan hade nog lite bråttom, så det blev tyvärr några små fel här och var. Men han ger oss faktiskt en mera exakt plats för nödlandningen.




Först och främst så var inte flygplanet av typen B 13. För Svenska flygvapnet har aldrig använt siffran 13 för sina flygplanstyper. 

Men näsa för detaljer hade han vår kära journalist, för om ni minns från min förra historia så var faktiskt vår J 9 märkt med nr "13". Vilket kanske förklarar B 13. Mangrundet som han omnämner, syftar troligen på Mannegrund. Som är väl känt bland ortsborna och ligger lite norröver, medan Slottsbredans fyr ligger en bit söder ut.

Planet sjönk alltså till botten på 8 meters djup någonstans mellan Mannegrund och Slottsbredans fyr i Kalmarsund. Haveriplatsen ligger som ni kan se på kartan, rakt utanför Timmernabben.


Nedslagsplatsen fredagen den 13 september år 1946

Därmed har nog gåtan fått sin lösning med  "Nödlandning utanför Timmernabben".

Visst är det kul med historia.....

:-)