När Riks fyran kom till Ålem socken



Riks fyran.... Detta var namnet på den första sammanhängande landsvägen mellan Malmö och Norrköping, och den sträckte sig faktiskt precis förbi oss här på ostkusten. Men problemet var att vägstandarden var väldigt skiftande.


Gamla Kalmarvägen vid Torsrum år 2020


För att förstå hur detta började, står vi nu på den gamla Kalmarvägen straxt utanför Ålem. Från början var inte landsvägarna mycket större än såhär. Det är svårt att tro idag.

Det ni ser i fjärran är Torsrum. Där borta fortsatte sedan vägen över Alsterån via två broar och in i själva Kyrkbyn. Men i takt med att trafiken utvecklades, så behövde även vägarna byggas ut. Därför slopade man denna lilla vägsträcka och ledde istället in all trafik via det nya Stationssamhället, som då hade vuxit upp runt järnvägens etablerande år 1900.

Efter många års klagomål på krokiga vägar på ostkusten, tillsattes en summa pengar för att göra om hela sträckningen genom länet. Meningen var att det skulle bli en helt ny Riksväg med namnet 4.


Expressen den 8 November år 1954


År 1954 var så beslutet fattat. Nu satte man igång ett enormt byggprojekt längs hela Smålandskusten.

Det första man gjorde i Ålem socken, var att göra just förbifarten mellan Stationssamhället och Kyrkbyn. Denna går tydligt att se på detta flygfoto från år 1955-58 som en spikrak väg.


Flygfoto över Ålem år 1955-58


I Expressen den 8 Juni år 1955 visade man upp hur arbetet fortskred med de olika sträckorna som passerade vår bygd.


Expressen den 8 juni år 1955



Vägarna ritades upp tydligt och förklarades pedagogiskt, för att alla skulle förstå vad som var på gång.







Byggplanerna var stora och tidskrävande. Det finns otaliga berättelser om alla de arbetslösa arbetarna som fick slita hårt på dessa vägbyggen med nya Riks fyran. Enorma arbetsinsatser krävdes, så arbetet drog såklart ut på tiden.....

Men återgår vi nu till flygfotot över Ålem igen och tittar i söder, där dagens mack ligger. Då ser vi att skogen här är avverkad inför den nya vägsträckningen mot Rockneby, (röda pilen). Men ingen väg är byggd. Den blå pilen visar den nybyggda raka vägsträckningen mot norr som här är klar.


Ålem i söder år 1955-58


Tittar vi på nästa bild här under och följer den nya sträckningen lite norröver. Så tar vägen slut vid Ristomta gårds arbetarbostäder, (gula pilen). Den slutar precis när den passerar Alsterån. En fortsättning var planerad, men inte ännu......

Har du missat historien om Ristomta gård? Läs då här:

https://johansfotoblogg.blogspot.com/2015/03/ett-minne-av-ristomta-gard-i-alem.html


Ålem i norr år 1955-58



År 1958 tillsattes det mera pengar för att få fart på byggandet. Nu skulle Riks fyran verkligen bli den där stora raka vägen man hade för avsikt att bygga.


Expressen den 2 November år 1958


Expressen den 2 November år 1958



Expressen den 2 November år 1958






Ja, byggandet fortsatte. Vardagen lika så. Trafiken och hastigheterna ökade, trots att vissa partier inte var rätade. Här kommer ett exempel på hur det kunde gå då.... från år 1959.


Expressen den 30 November år 1959


År 1961 går Riks fyran i graven och döps nu om till Riks 15. Ett namn som många av oss idag kommer ihåg. Nya pengar pumpas in ännu en gång.


Dagens Nyheter 7 April år 1961


År 1962 blir så den sista vägbiten klar mellan Ålem och Mönsterås. Den med ett flygfält på samma sträckning. Jag har skrivit om just denna Flygbas i en annan historia förut.

Har du missat den? Läs då här:


Riks 15 byter sedan namn igen år 1980 och blir E66.

12 år senare.... 1992 är det dags igen. Nu får Europavägen istället namnet E22. Som den faktiskt heter fortfarande.....


E22 vid Ålem år 2020


Den är bred och den är rak när den passerar genom Ålem socken. Många farliga utfarter har byggts om de senaste åren och flera är planerade. Man strävar ständigt efter att göra dessa stora vägar säkra, med tanke på de höga hastigheterna.




Denna historiska vägbank som byggdes upp som en barriär mellan Ålems stationssamhälle och Torsrum är idag vardag för oss. Ingen lägger någon större notis över den.....




Inte heller det stora röda huset som ligger så snyggt här bredvid vägen vid Torsrum. Här vilar också en enorm historia. Har ni missat den? Läs då här:


Ja, historien finns överallt omkring oss........


E22 vid Ålem år 2020


Så nästa gång du passerar här...... Tänk då på att det var just denna raksträcka bort till infarten mot Timmernabben, som var den första moderna landsvägen i Ålem socken. 

Då med namnet Riks fyran.....

:-)