När förbifart Patamalm kom av sig

Gamla Riks fyran vid Rögrind år 1949


Jag har förut berättat om hur vår idag fina väg E22 kom till Ålem socken. Den som då hette Riks fyran. 

Har du missat detta, läs då här:

https://johansfotoblogg.blogspot.com/2020/05/nar-riks-fyran-kom-till-alem-socken.html

Nu tänker jag istället visa er lite av det som hände med den gamla kustvägen mellan Kalmar-Ålem i samband med utbyggnaden av den nya raka sträckningen som stod klar år 1958.

Vi riktar därför blickarna mot den gamla kustvägen mellan Kåremo och Ålem. För Riks fyran som då länge gått igenom varje liten by, var både undermålig och krokig. Man ville göra en rejäl upprustning och i denna veva även räta upp och bredda vägen en aning mellan Pataholm och Patamalm. Men även göra en förbifart utanför det lilla samhället Patamalm. Nu när ändå pengar var tillsatta för detta. Allt handlade givetvis om att det blivit fler och större fordon på vägarna redan då. 


Karta från år 1941


Till en början gick allt som planerat. Man började först gräva och planera ut Etapp 1 mellan Pataholms vägskäl och Saltors vägskäl, vidare ned till Patamalm. 


Vägbygget nedanför Lannebacke


Denna sträcka stod sedan klar år 1956. Vägen blev då både bredare och rakare plus en ny beläggning av asfalt. Då hade man även fyllt ut viken lite nedanför Lannebacke.


Saltors vägskäl år 1956 med vy mot Patamalm


Men nu blev det plötsligt grus i maskineriet..... 


Utstakad ny väg igenom Patamalm


För när väl utstakningen av Etapp 2 var gjord, då fanns det flera höga röster emot förslaget. Bland dem fanns Erik Pålsson som absolut inte ville ha den nya vägen över sina åkrar. Men även Kapten Viktor Olsson som ägde fastigheten Torbyhöjd, var också motståndare till den. 




Tiden gick och många av byborna i Patamalm stod på sig. Någon lösning syntes inte till. Det gick så långt att de lyckades fördröja bygget ända till byggplanen blev föråldrad och den nya raka vägen mellan Ålem-Kåremo stod klar i stället. Därmed svalnade intresset från överhetens sida att göra om sträckningen här. 


Karta från år 1974


Därför går sträckan fortfarande igenom Patamalm än idag, samma väg som den alltid har gjort. Om än något bredare och kompletterad med en cykelväg. 


Patamalm år 2022



Patamalm år 2022


Den gamla Riks fyran vid Saltor, ned mot Patamalm är idag nästan igenväxt men går att ana fortfarande.


Gamla Riks fyran förbi Saltor vidare vidare mot Patamalm år 2022



Gamla Riks fyran förbi Saltors vägskäl vidare mot Lannebacke år 2022


Ja, Etapp 1 blev en rak och fin väg och den står sig bra än idag....


Etapp 1 vid Saltors vägskäl mot Pataholm år 2022


Saltors vägskäl mot Patamalm år 2022


Nej, det blev aldrig någon fortsättning här vid Saltor avfarten som ni kan se... 

Etapp 2 är idag glömd och begravd för länge sedan. Men det finns ju fortfarande personer som minns planerna på förbifart Patamalm. Det är därför denna berättelse kom till. Ett stort tack till Fred Peterson som delade med sig av minnet och de gamla bilderna. Även hans far var en bestämd man och ville heller inte ha någon väg över sina åkrar....

Hur som helst så vann folkets röst den gången. Så vi får därför än idag passera igenom lilla Patamalm.


Visst är det intressant med vår lokala historia……

:-)